13 October 2007

كل سنه و أنتو طيبين


السلام عليكم
كل سنه و إنتم طيبين بمناسبة عيد الفطر المبارك

أنا عارف إنتو دلوقتي بتعيدوا و فرحانين ، إنما أنا لأ، ليه ؟؟

أنا دلوقتي قاعد بسطب برنامج مدوختي شويتين !!

القصه و ما فيها إني عندي جهازي بطئ شويه و الابونتو عليه بيكون بطي، فقلت لما أستخدم سلاكوير، أهو منها الواحد يستخدم التسخه الاحترافيه دي(سلاكوير نسخه إحترافيه عالية المستوي و كما يقولون " من يتعلم توزيعه معينه فإنها يكون قد تعمها هي أما من يتعلم سلاكوير فإنه يكون قد تعلم اللينوكس") المهم ، كان عندي سلاكوير 11 من فتره و كنت سطبتها قبل كده ، فروحت شايل الأبونتو و مسطب سلاكوير، مكدبش عليكم بسبب عدم فهم اعدادات التسطيب حصل مشكله صغنونه بس الحمد لله بفضل الله ثم بمساعدة المنتدي الجميل ده تغلبت عليها .

بعد ماسطبتها روحت على طول عشان أسطب بيئة التشغيل جنوم، اصل الراجل الطيب صاحب التوزيعه شايل جنوم منها و جاعل سطح المكتب الافتراضي كدي ، أنا عارف إنه مستقصدني عشان أنا في حياتي مكرهش قد سطح المكتب ده.

في كام مشروع كده بيخليك تسطب جنوم للسلاكوير و أشهرهم واحد إسمه "دروبلين جنوم"، روحت الحمد لله مسطبه و بدأت بقه في العمل على معشوقي اللينوكس

التوزيعه معاها برامج كتيييير جدا، من قارئات بي دي إف لملفات صوت لملفات ميديا ل ... ل.... ل ....، بصراحه توزيعه غنيه جدا، بس بما إني بحب قارئ بي دي إف معين ) إسمه إفيانس ( فروحت عشان أسطبه، و من هنا بدأ المشوار

و هو الموقع الرسمي للحصول على برامج السلاكوي linuxpackages.net روحت

لما روحت الموقع و بحثت عن البرنامج فلم أجده ، خير خير.

طبعا إنتو عارفين إن السلاكوير غاويين يغلبوا المستخدمين شويه، في أبونتو و فيدورا و توزيعات كتير كل اللي عليك إنك تطلب البرنامج بس و هما بيقومو بالباقي، يعني مثلا في أبونتو لو عاوز تسطب ريالبلاير تطلب منه و تقوله واد يا عثمان، سطبلي الريال بلاير ، كده :

sudo apt-get install realplayer

بس فيروح الواد عثمان قايم بالباقي!

أما السلاكوير موش كده، مفيهاش خدامين، هلب يور سلف و إنجز!!

دورت في موقع المنتدي السابق زكره على خدامين للسلاكوير و الحمد لله لقيت 3 موش واحد بس، بس قالولي خلى بالك، العيال دي لسه جديده و مسنوده حبتين، فيمكن ينفضولك و ميقضولاكش حاجتك،قلت لما أجرب

أول خدام إسمه سلابت جت، روحت جبته و جربته بصراحه خزلني،

الخدام التاني إسمه سويرت، رحت جبته و كلته تمام بس المشكله إنه مبيعرفش يقضي كل الطلبات و لسوء الحظ معرفش يجبلي البرنامج اللي أنا عاوزه.

قلت لنفسي مبدهاش، نرجع بقه لأصل اللينوكس، أبني البرنامج من الشفره المصدريه!!!!!!!

وأنا أهه قاعد بقالي بتاع ربع ساعه بعمله كوبايل ) ترجمه ( و مستني - البرنامج ده يتسطب في دقيقه و نص لو كان ملف تشغيل ) بيناري (

دعواتكم إنه ميرخزلنيش زي عادته أصلي معظم البرامج اللي بحاول أبنيها من الشفره المصدريه بتخزلني :S !!!!!

وكل عام و أنتم بخير


11 comments:

Karim Ali said...

يا راجل مش فرحان ليه بس ؟؟ فيه أجمل من إنك تقضي العيد مع الكومبايلر ؟؟
:))
المهم إن المشكلة تكون إتحلت في الأخر على خير إن شاء الله ..
وكل توزيعة لينوكس وإنت طيب
:)

mhewedy said...

بصراحه مفيش أحسن من إن الواحد يقضي العيد مع الكومبايلر

زي العاده، معرفتش أسطب البرنامج!!

بس إستعوضه ببرنامج مشابه بل أخف منه

منور المدونه ياكريم

Anonymous said...

What ?
sudo ?!

Dude we have the lovely Synaptic Manager ;)

عيد سعيد و

Happy compiling !

mhewedy said...

@msayed2004

و إنتا طيب يا محمد و بعوده إن شاء الله

إنتا بتستخدم synaptic ؟

أنا بصراحه لقيت إن apt-get
أحسن و أخف على معدة الجهاز

أنا مستعملتش سينابتك ده غير مره او إتنين ، بصراحه أبت-جت أحلي بكتير ، جربه

ويا سلام بقه لو تجرب سلاكوير، لا تقولي ريدهات ولا غير ردهات، دي حاجه كده من غير أي حاجه
:D :D

mhewedy said...

الميزه اللي في سلاكوير إنك موش مطر تعمل كومبايل لكل البرامج :S :S :S !!!!!!!

الكتير من البرامج بتلاقيها في صيغه تشغيليه(بيناري ) بس برضه ممكن تقع في جحيم الاعتماديه :
dependency hell

هوا ده سلاكوير !!!

Anonymous said...

بفكر جديا أجربها , بس كنت عايز أعرف هل فيه منها نسخ لايف و لا لازم أنزلها الأول ؟

بالمناسبة أنت خوفتنى من سطح المكتب كي دى ايه قوى رغم أنى كنت ناوى أجربه !

أنت ايه رأيك فيه بالضبط ؟

بصراحة سينابتك شغال تمام معايا و عموما هو نوع من الكسل مش أكتر !

mhewedy said...

بجد أنصحك بيها، نسخه إحترافيه جدا
بس عاوزه شوية صبر.

أنا فاكر أول ما سطبتها الموس والكيبورد مرضوش يشتغلوا (ده الطبيعي مع توزيعه زيها ) والغريبه إني لما دخلت أدور على حل للمشكله لقيت ناس كتير عندهم نفس المشكله من غير حل، متقوليش حلتها إزاي !!!


بالنسبه لل كدي، ده سطح مكتب أعلى بكتيير من الجنوم، بس أنا بكرهه جدا.

يعني التكامل فيه عالي جدا جدا جدا ، بس المشكله زخرفته كتيره و أنا بحب البساطه + تقيل على الجهاز + أنا مستغبيه

أنا هقولك نصيحه:
لينوكس من غير سطر الاوامر ويندوز

شوفت اللي مبشربش اللبن بيكون وندوز إزاي ، ها ها ها

إنتا عارف ، أنا أول مفتح اللينوكس أول برنامج بفتحه إيه ؟؟ التيرمنال، ده هو أهم و أول برنامج لازم كل واحد يفتحه، أثلي إشتغلت شويتين زمان كده بمدير نوافذ درجه تالته زي :
fluxbox , twm

حاجات كده تخليك تشغل كل الدنيا بسطر الاوامر، يعني كان نوع من التوفير شويه قبل ربنا ما ينعم عليا و أجدد الرامه

والله المستعان

mhewedy said...

بالنسبه للنسخ اللايفـ
ممكن تلاقي توزيعات معتمده عليه لايف

ممكن تسأل على :
slacx

Anonymous said...

أو هجرب فى أول فرصه أن شاء الله , و شكرا على مجهودك

:-)

Anonymous said...

السلام عليكم

عذرا على الرد المتأخر .. ولكنك تكلمت عن محبوبتي السلاكوير ) سلوكه ( اسم التدليييع .. ههههه

حبيت أضع رابط لموضوع يفيد من يريد تجربة السلاكوير

linuxac.org/forum/showthread.php?t=5956

وأنصح الجميع بتجربة السلاكوير فهي تعلمك اللينكس

أخوكم في الله سطام العتيبي

mhewedy said...

@سطام
مرحبا بك أخ سطام و شكرا على إضاتك

منور المنتدي