08 October 2007

بعنوان المرادي بقه

السلام عليكم

فى لحظه ما، من هذا اليوم، شعرت بأني يجب ان أكتب ( معلش يا جماعه لو كان إسلوبي شويه تقيل ع المعده ) المهم، بقول أني شعرت أني أريد أن أدون، أريد ان أحكي لكم همي و غمي فأنا تقريبا منذ إمتحانات التيرم التاني في السنه النهائيه ( السنادي يعني ) يعني بقالي حوال 3 شهور لم أقرأ في كتاب واحد، شفتم خيبه ما بعدها خيبه أصلي بهوا مزاكرة العملى أثناء فترة الدراسه ، اما بقه ايام الامتحانات فأنا راشق عالنت و خصوصا المنتدي الجميل ده ( الفريق العربي للبرمجه ) بجد أنا أكتر وقت كنت بقضيه ع النت أيام الامتحانات، يمكن عشان موش لاقي حاجه أعملها، ممكن.

أنا كما لعلكم تعرفون أنتي ميكروسوفتاوي قد الدنيا، أحب اللينوكس جدا ( على فكره انا بكتب من على الويندوز دلوقتي ، قصه كبيره هحكلكواعيها بعدين ) المهم، انا كمان بعشق الجافا على الرغم من إني معرفش غير جافا(الاستندرد إدش ) و جي إس بي و فاهم شويه يعني إيه إسترتس و على الرغم من إني مقرتش فيهم تقريبا أي حاجه، أنا المفروض دلوقتي كنت خلصت ال إسترتس ع الاقل بس الحمد لله رب العالمين لعله خير من ربنا و أكيد هو خير طبعا.

أنا على الوجه الاخر بكره و بستخف و بستحقر منتجات المدعوه الاخت ميكروسوفت ، بجد بستهيفها جدا، يعني مثلا البعبع أي إس بي دوت نت عامله زي أهبل حاجه في الجافا (الجي إس إف ) بل أسمع ان ال جي إس إف أصعب كمان !
المهم ربنا رزقني من حوالي شهرين بشغلانه
جي إس بي و إتحولت ل أي إس بي دوت نت ، بجد فرحت جدا، و خصوصا إني قبل مشتغل كنت بدأت أتعلم السي شارب يعني بدأت أقرا الفروق بينها و بين الجافا أو بالاصح بدأت أقرا إزاي ميكروسوفت إحتالت و إيه التغيرات اللي عملتها على الجافا عشان تطلع بالسي # ( الجماعه عشاق ميكروسوفت و منتجتها ياريت مايزعلوش ، ده رأي و أنا بعبر عنه ).

وطبعا طبقا للمثل القائل " من تعلم لغة قوم أمن مكرهم " بدأت أحب الدوت نيت و اتعلمه.
بجد الدوت نيت ممتع جدا، بس برضه هايف جدا.

المهم من ساعتها بقه بقيت طول النهار بعيد عن حبيبي اللينوكس و طبعا بعيد عن الجافا وقاعد خلقتي في خلقة الويندوز و الدوت نيت.

طبعا أثناء الشغل الواحد كان سويعات يقرا في الدوت نيت، و شويه بي إتش بي ، و طبعا مهمل الجافا جدا.

بس موش عارف أقول إيه، بس أنا أهوه سبت الشغل ( عشان النيله الجيش ) و لحد دلوقتي برضه مبزاكرش جافا ( ولا حته غير جافا ) بس إن شاء الله إن شاء الله بعد الجيش الواحد بقه يبقي يكمل مزاكرة جافا ( إبقي قابلني !! )

بس بجد من أحلى الفترات اللي مرت بيه فترة الشغل، الواحد إنطحن في البدايه ( و لحد ما سبته وأنا مطحون ) بس بجد إتعلم يعني إيه شغل، بجد إتعلمت حاجات كتيير جدا، من حاجات تقنيه لحاجات في التعامل مع الناس و غيره و غيره و غيره.

أخر أخباري بقه إني بشرح لواحد صاحبي عزييييز عليا قوي قوي قوي شوية جافا كده على ما قسم. يعني أصلي بعزه جدا. أدعولي إني بجد أعرف أخدمه .

بس و عاوز بجد و الله أزاكر ، دعواتكم معانا يا ناس أصلي زي ماقلتلكم مأنتخ من ساعة الامتحانات لابزاكر ولا بهبب .

بس والسلام ختام،،
له بقيه إن شاء الله.........



4 comments:

Anonymous said...

اية يا محمد مش مفروض تانتخ تانى بقى شد حالك وابدء زاكر ربنا يوفقك عاوزين نشوفك حاجة كويسة كدة
وانا دعيتلك زى ما طلبت عن ظهر غيب
وادى الخدمة العسكرية بامانة علشان تدافع عن البلد دية وما تزعلش من الجيش اهو بتلاقى اكل بدل الفول من العربية):
شوفت انا اتعلمت منك اية
مع السلامة بقى وخلى بالك من نفسك واعلم انى دائما على اتصال بك حتى لو لم ارسل لك لكننا اخوان فى الله ومعلش المرة القادمة بيبقى لى بلوج واكتب لك منة)p
اتركك فى حفظ الله

mhewedy said...

منور البلوج يابو حميد
ياااه يا راجل بجد موش قادر أقولك إنته واحشني قد إيه، بس إن شاء الله ربنا يصلح الأحوال.

ثم أنا ياعم إنته لاقي أكل و أكل الفول من ع العربيات ده مجرد هوايه بس ، عشان أحسس الشعب إني واحد منهم :(

على فكره أنا مستني اشوف البلوج بتاعك قريب .

واتمني إن ربنا يكرمك و يوقفلك ولاد الحلال ( أمثالي ) في سكتك .

أتركك في حفظ الله :D

Anonymous said...

لا تتخلى عن الجافا أبدا أبدا أبدا.

mhewedy said...

شكرا يادكتور محمد على الرد
على فكره، أنا موش عارف ليه حبيتك من غير ما أشوفك
بس بجد ، اني أحبك في الله
و كان نفسي أقولهالك على البلوج بتاعك بس محصلش نصيبب

و شكرا جدا على النصيحه الغاليه دي
جزاك الله خيرا

أخوك مبتدئ جافا (daziplqa)