05 April 2007

ميكروزفت ويندوز.... الأحمق دائم

بسم الله الرحمن الرحيم

المقاله دي أنا كتبتها أيام إمتحانات العملي التيرم الأول ، إسمحولي أفتتح بيها البلوج :


ميكروزفت ويندوز.... الأحمق دائما....

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته....

نعم ميكروزفت ويندوز الأحمق دائما. إنه نظام تشغيل خنيييق بمعني الكلمه, بسبب ما يواجهني و يواجه كل واحد منا من مشاكل و مشاكل و مشاكل و مشاكل لا اخر لها.

سأحكي لكم أخر صولاتي و جولاتي مع هذا النظام الغبي لكيلا أطق من الغيظ فأرجو من الله أن أجد عندكم سعت الصدر لكي تستمعو لحكايتي للنهايه, و لسوف تعزروني............................

أولا أنا كان عندي شوية فيروسات ع الجهاز ( كعادة الويندوز) مطلعين عيني معاهم، جربت أخر نسخه من ال أفيج أنتي فيرز مفيش فايده طب ال مكافي برده مفيش فايده.

أنا عامل مشروع الجافا حاجه كده زي ال فيديو ستريمينج بس هو موش بالظبط كده، المهم كنت شغال تمام التمام بفضل الله عليَ ع الينوكس (اللي ربنا منَ عليا و هاجارتله من حوالي سنه، ربنا يمن عليكم يا رب و تسيبو البتاع الغبي ده اللي اسمه الويندوز) لحد كده تمام، بس المشكله اللي واجهتني أني عاوز أشغل ال جي-إم-إف عشان أشغل الفيديو في المشروع، فقريت في كتاب إن ال جي-إم-إف بعتمد علي المنصه (البلات فورم ) اللي انت شغال عليها، فإفتكرت إني كنت مجربه قبل كده ع الوينوز فقلت أروح بقي لحبييب روحي الوندوز بدل مجربه ع الينوكس و أضيع و قت، قلت لما بقي أكمل شغل ع الويندوز مادام هو جامد كده . المهم تنييت أشتغل طول الليل و جيت داخل نايم.

تاني يوم الصبح بفتح اللينوكس عشان أبص علي الشغل ملقتش حاجه من اللي أنا عملته إمبارح طول الليل. قلت هو اللينوكس خرف ولا إيه لم أدخل ع الويندوز، دخلت فوجئت بإن كوووووووول الشغل طار، أيوه طار - عمرك شفت حاجه بتطير من غير أجنحه - المهم قلت لنفسي الحمد لله، قدَر الله و ماشاء فعل, لعله خير،لما أقعد أكتبه من تاني و هو بالمره تدريب لنفسي بس المرادي ع اللينوكس. المهم كملت تقريبا المشروع (أنا شغال ع النت بينز - حتي النت بينز بتاعت الويندوز عقيمه زيه) قلت بقي لم أدخل أجربه علي حبييييبي , انت عارفينه طبعا.

المهم فتحت الويندوز و بفتح النتبينز موش عاوز ينطق لا من فوق ولا من تحت، جيت شايله و مسطبه من جديد، بفتحه برضه موش عاوز ينطق. أنا عارف إن قرف الويندوز ده موش واقته خالص بس العيب عليا أصل و أنا بوافق علي الاتفاقيه (لما بتيجي تسطب ويندوز مفروض انك بتوافق علي اتفاقية الشراء) مإشترطتش عليهم إنه مايخنوقش عليا فى أيام امتحانات العملي، ما أنا اللي غلطان المره الجايه و أنا بسطبه ( إن شاء الله موش حاتحصل أبدا) هشترط عليهم. المهم أهو أنا قاعد دلوقتي جنبه و بعمله سكان بال نورتون ، أنا عارف انه موش هيطلع فيروسات و لا حاجه, بس خلينا ولا الويندوز لحد باب الدار.

ناهيك عن القفشات اللي بيعملها كل شويه، أبقي شغال فى أمان الله ألاقي اللي قفش عليا و لازم لما الويندوز باشا يقفش أعمله رستارت و موش مشكله الشغل اللي أنا أشتغلته خليه يطير هو التاني.

ممكن واحد يرد عليا يقولي، بس ياعم إنت، الويندوز سهل و جميل و اللي عارفينه أحسن من اللي منعرفوش، أقولك لابقي اللينوكس برضه سهل (جربت النسخه الجديده من أبونتو : ubuntu.com ؟ سيبك من رد هات, دي معموله للشركات بس) و أجمل بمراحل و أقوي و مفهوش فيروسات و مش كل لما أجي أسطب برنامج يقولي رستارت و ...و ....و ..... دا أنا فاكر إنه كان عندي قاموس، بقول قاموس يعني حاجه كده حوالي شاشه واحده بس، كل لما أجي أسطبه يقولي اعمل ريستارت، حتي القاموس يا ويندوز.

دا أنا فاكر أني أول ما اشتغلت ع الينوكس اشتغلت علي رد هات 9.0، بعد حوالي 5 أو 6 شهور و يمكن أكتر كل اللي زاد عليها هو البرامج اللي بسطبها بس ، مفيش تقل الويندوز ولا إن كل شويه يعمل رستارات ولا حاجه من غباء الويندوز, شوف بقي لو كان ويندوز ده, كان رخَم و خنق و مات و هنج كل شويه و اتملي فيروسات و.. و.. و ..

شِكرا علي سعة صدوركم

و الحمد لله رب العالمين..........

علي فكره يا جماعه دي كانت حاجه في صدري حبيت أفك عن نفسي بإني أحكيلكم و هو الواحد لو محكاش ليكم هيحكي لمين، و أنا موش مستعد أن أدخل في أي مناظرات عن اللينوكس أو الويندوز أولا موش واقته ثانيا أنا ياما داخلت مع ناس كتييييييير في مناظرات و موصلناش لحاجه ف النهايه ، فى الأول والأخر نظام التشغيل ده ارتياح نفسي، النظام اللي أنا برتاح عليه هشتغل عليه.

30 comments:

Ahmed Mubarak said...

مبروك على البلوج

mhewedy said...

الله يبارك فيك :)

Elsaify said...

ربنا يصبرنا ع الويندوز و قرفه و يمن علينا بتركه ويحفظنا من الاعيبه و شره قول آمييييييييييييين
بالمناسبه مبروك يا باشا ع البلوج و منتظرين ابداعاتك!!!

Ramy Mahrous said...

أنا كان عندي شوية فيروسات ع الجهاز ( كعادة الويندوز)
dah 3eeeb user mish OS, enta btst7'm anti-virus ??
If yes yb2a 3eeb el anti-virus if no yb2aaa 3eeb user

تاني يوم الصبح بفتح اللينوكس عشان أبص علي الشغل ملقتش حاجه من اللي أنا عملته إمبارح طول الليل
dah kalam Computer scientist ???

حتي النت بينز بتاعت الويندوز عقيمه زيه
y3ny aih Netbeans bta3t el windows :D:D ??????????!!!!!!!
asdk Microsoft hya ely 3mlah wala aih :D???????
el mafrod lo w7sh tro7 tshtm Netbeans zat nfs.hom

tsd2 wy t2amn belALLAH ana basyb my PC bel ayam mish b2flo wy bsht3'l 3lih kol 7aga tygy nfsk fyha wy 3omro ma 2fsh 3liaa
By the way, Do you have original windows?
مش كل لما أجي أسطب برنامج يقولي رستارت و ...و ....و .....
hya dih moshklt meen :D ??? el programs wala el OS ??????
brdo dah kalam Computer scientist ???

mhewedy said...

dah 3eeeb user mish OS, enta btst7'm anti-virus ??

هما كل بتوع ميكروزيفت ( أسف، سوفت) بيقولو كده ! إنت يا يوسر اللي مبتعرفش تتعامل مع التكنولوجيا !!!
-----
dah kalam Computer scientist ???
انت موش ملاحظ، أنا كنت شغال ع الويندوز
------
y3ny aih Netbeans bta3t el windows :D:D ??????????!!!!!!!
asdk Microsoft hya ely 3mlah wala aih :D???????
el mafrod lo w7sh tro7 tshtm Netbeans zat nfs.hom
ما هو من عقمه رشح عليها
------
By the way, Do you have original windows?
إيدي في جيبك !! ( الإكس بي كانت ب ٧٥٠ دلوقتي أنا سمعت إنها رخصت شويه ، أما الفيزيتا ، إوعي وششششك )
------
hya dih moshklt meen :D ??? el programs wala el OS
ده سؤال والله تسأله، طبعا ال أو إس
عندك مثلا ف اللينوكس الكرنال مبني بطريقه يقدر يتعامل مع البرامج الجديده من غير رستارت - هي دي المعلومات اللي عندي لو عاوز تفصيل أكتر :
http://www.google.com.eg/search?q=install+program+in+linux+without+reboot
------

عبدالرحمن said...

مبروك يامحمد عالبلوج وفعلا انا برضه مش بحب ميكروسوفت شركة خنيقة بجد

mhewedy said...

@ عبد الرحمن
الله يبارك فيك يارب
و إيه يا عم اللي مصبرك ، سطب لينوكي جنب الويندوز و عييش
http://ubuntume.com

Ramy Mahrous said...

You've to study computer science again, I thought when I commented you've some basic information about IT. But I am sorry!!
Yes, You've right MS is bad company don't deal with it again, rbna ywaf2k.

mhewedy said...

@ramy

I am a Info. System Student :D, not CS or IT :D :D
hahahahaha

thanx for your replay.

Lady-Ruqaya said...

الله يعينك على الويندوز ... ويرزقنا بنظام تشغيل جاى من يوتوبيا عدل على هنا .. قول ان شاء الله

kingOfAndalos said...

هويدي انت بتاخد كام ع الدعاية دي

mhewedy said...

@kingOfAndalos:

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لقد سألت عن عظيم؛
بيدولي حريتي و عدم تبعيتي لشركه أمريكيه مهيمنه، هذه الشركه هي التي جعلت الدنيا كلها تتبع مزاج رؤسائها.
مثلا لكي تصبح مبرمجا يجب أن تبرمج علي الدوت نيت و لكي تبرمج علي الدوت نيت يجب أن تستخدم ويندوز و عندها تصبح مقيد بكل إفتكاسه تصنعها المدعوه ميكروسفت.

في إيه أكتر من إنهم أعطوك نتاج تعبهم و شغلهم، إدوني السورس كود بتاع تعب السنين عشان أطور نفسي و أبني نفسي عليهم.
تصور يا أخي إننا ظللنا علي ما نحن عليه من تبعيه عمياء لميكروسفت ماذا سيكون حالنا بعد ١٠ سنين، جاوبني من منظورك الشخصي، إنت نفسك ممكن تعمل إيه لدينك و لوطنك و لامتك ؟؟!!
و حتي بعد ٥٠ أو ١٠٠ سنه ، إيه اللي هيتغير علينا معشر العرب !!!! لاشئ سوي زيادة التبعيه و التقليد الأعمي.

أما في المصادر المفتوحه، شئ أخر.
هل كنت تحلم مجرد حلم أن تري كود برنامج تقسيم الهارد مع شرحه ؟؟ والله ولا أنا. مع المصادر المفتوح ستري و تتعلم وليس فقط كود برنامج تقسيم الهارد و لكن كود نظام تشغيل كامل.
تصور لو إنت فحصت الكود و فهمته و لكن لم تستطع تطويره ثم جاء إبنك ففهمه و أتقنه و قدم البسيط من التعدبلات و جاء إبنه ففهم و صنع شئ جديد، فهل يستويان ؟ هل تستوي التبعبه مع الابتكار ؟!

إنهم أناس يريدون بك التطور و التقدم و المعرفه و أنت تريد لنفسك بنفسك الجهل و التخلف و التبعيه و الدراج و الدروب !! لا حول ولا قوة إلا بالله " أهذه أمه تنصر ؟!!"

يا أخي، في جعبتي الكثير و الكثير و الكثير مما لا يتسع الوقت لقوله.
أسأل الله العلي الكبير أن يهيأ للأمه أمر رشد يعز الله به أهل طاعته و يزل أهل معصيته،
سبحانك اللهم و بحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك و أتوب إلبك .

Anonymous said...

السلام عليكم
انا مقتنع بكلامك يا هويدى و ان شاء الله لمما افضى هاقلب لينكس على طول
واى خدمه يا هويدى
السلام عليكم

mhewedy said...

@ mohammed osama
هو ده الكلام يا بو حميــــــــــد

Mohammad Alaggan said...

gazak Allah 7'ayran

mhewedy said...

@ mohammed nabil
و إياك يا رب و يفرحنا بنجاحنا و إنتهائنا م المشروع
لكن على إيه؟ أكيد علي فضحي لميكروسوفت
:D

Mohamed Moshrif said...
This comment has been removed by the author.
Mohamed Moshrif said...

One more thing I found on your blog post and I am really sorry to say this, but it shows that you really know nothing about what you're saying, since when the request of restarting windows is windows responsibility?!!
Don't you know that this is requested by the installer?! And it's the software which issues this command?! And most of software providers just issue this because it makes their life easier instead of really do good work?! Want example?? What about .Net framework and Visual Studio and SQL Server, etc, did they ask you ever to restart your machine?!!

And "ده سؤال والله تسأله، طبعا ال أو إس
عندك مثلا ف اللينوكس الكرنال مبني بطريقه يقدر يتعامل مع البرامج الجديده من غير رستارت"

Are you sure you've taken an OS course in the college?!

Because after I read this line, I assume you don't even know what the kernel is!!!

What if I told you that I can do a kernel mode driver and run it without restarting the machine?!
Do you know what I mean or I need to make myself more clear?

Your post full of non-sense, I just commented on the most obvious one

Mohamed Moshrif said...

I didn't expect ever to see these from someone who has been studying computer science for years

Mohamed Moshrif said...

And one more comment, about productivity and doing work on Windows, let me ask you one question, did you ever worked on a project of SQL Server size?!

I am working on SQL Server on Windows, and I sometimes have these stuff running on windows every day:

minimum 5 instances of visual studio are opened + 3 build windows for SQL Server + 5-10 instances of IE (with every one of them containing 1-3 tabs opened) + outlook + my pda sync app + dozens of windiff and diff lists opened + msn + office communicator + multiple instances of sql server itself + dozens of internal tools.

I don't expect that your project will have a bigger code base that SQL Server (SQL Server code base size is bigger than your whole hard disk).

mhewedy said...

يا جماعه ، حد يرد على الأخ مشرف ، عشان أنا فعلا زهقت

Mohamed Moshrif said...

Are you young to reply?!!

Mohamed Moshrif said...

And by the way, why did you even use Windows while u hate it?!!

mhewedy said...

و مين اللي فهمك و أقنعك إني شغال ع الويندوز
أنا في البيت مبطقش أشوفه قدامي

Mohamed Gamal El-Din said...

مع خالص احترامي لك.
أيه الكلام الخايب ده ؟

Ahmed Mubarak said...

@mo7amad Gamal
مش قلتلك انت بتاع مايكروسوفت..لازم تنط في الموضوع تحامي للشركة الأم بتعتك
:D:D
رد وإلا انت متحيز يا بتاع مايكروسوفت
:D:D

mhewedy said...

على فكره، عشان حد بس ميفكرش إني مردتش على الاخ مشرف،

أنا فعلا مقردش ردوده عشان أنا عارفها كويس جدا
هوا مقتنع إقتناع أعمي إن ميكروسوفت هي الاحس دايما، خلاص هوا حر و أنا موش هوجع قلبي ورد عليه عشان لما أرد عليه مبيقتنعش

وكل عام و إنتم بخير ، متزعلش مني يابو مشرف :D :D :D

mhewedy said...

@Mohamed Gamal El-Den
ياراجل إنتا خليت فيها إحترام !!!

الكلام اللي موش عاجبك ده حصل بالفعل
أنا موش بألفه عشان أنا أصلا موش بعرف أألف

فهمت يا نجم

Anonymous said...

Hey guys too late to comment, but I found Meshref attacking with all of his heart :0)
Ok, I'm a Microsoft Oriented as well. But every OS or ever tool has its own issues, so it is up to you to decide to choose the tool or the OS that match your field/career or whatever!
Of course Meshref should be 100% on MS side, just as you guys attacking windows loving linux. But as the author mentioned he was just speaking to let things out so not a big deal at all Meshref to give your lecture. At the same time, Meshref was right when he mentioned something about that the post is full of nonsense. I apology I didn't mean to say nonsense but really there are few things that made me open my eyes I wonder is this supposed to be professional post about some technical issues. I guess ramy mahrous has commented on few of them, but the author maybe have different ideas so I recommend that he try to ask someone he can trust his opinion. I do have issues with Microsoft tools, but I'm happy with them plus I didn't try to look at the other vendors, maybe because they didn't impress me!
And actually I found Meshref someone who just participate to show us something about himself, humm wannabe I guess!
the guy is trying to tell you guys he is working at microsoft and he is member of SQL Server team, so just listen to him. But sorry meshref that was really boring. You were attacking not showing your idea, because there was another idea about yourself that you were trying to show.
Have a good day folks

mhewedy said...

@M O S E S
Thanks to your post :D
have fun